PRO RODIČE BUDOUCÍCH PRVŇÁČKŮ
INFORMACE K ORGANIZACI ZÁPISŮ K POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZCE PRO ŠKOLNÍ ROK 2025/2026
Vážení rodiče,
zapisují se děti narozené od 1. 9. 2018 - 31. 8. 2019.
1) SPECIÁLNÍ TŘÍDY - INTERNÍ OZNAČENÍ: ZDRAVOTNÍ TŘÍDY - Plzeň:
Bory, Skupova 15 - tel. 377 429 383
Slovany, Brojova 14 - tel. 374 722 228
TERMÍNY:
A) DNY OTEVŘENÝCH DVEŘÍ
3.2. a 10.2.2025 - 10,00 - 17,00
3.3. a 10.3.2025 - 10,00 - 17,00
B) ZÁPISY do 1. tříd (zdravotních)
- termíny 2.4. a 9.4.2025 - 14,00 - 18,00
PODMÍNKY PŘIJETÍ DÍTĚTE DO SPECIÁLNÍ TŘÍDY - tzv. ZDRAVOTNÍ TŘÍDY
- musí se jednat o dítě se speciálními vzdělávacími potřebami bez mentálního postižení (dále jen SVP) a to s diagnózou:
ZÁVAŽNÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY CHOVÁNÍ (NEJEDNÁ SE PORUCHY CHOVÁNÍ S DISOCIÁLNÍM NEBO AGRESIVNÍM CHOVÁNÍM)
a) PORUCHY POZORNOSTI, pokud vyžadují PODPŮRNÁ OPATŘENÍ - ADD nebo poruchy pozornosti s hyperaktivitou - ADHD
b) PORUCHY POZORNOSTI - SOUBĚŽNÁ POSTIŽENÍ VÍCE VADAMI
c) příp. k doplnění počtu: SVP vyplývající ze ZDRAVOTNÍHO STAVU DLOUHODOBÉHO CHARAKTERU
d) příp. k doplnění počtu: mírná TĚLESNÁ POSTIŽENÍ, pokud vyžadují PODPŮRNÁ OPATŘENÍ
(NEJSME BEZBARIÉROVÁ ŠKOLA)
DOKLADY K PŘIJETÍ DÍTĚTE DO SPECIÁLNÍ TŘÍDY - tzv. ZDRAVOTNÍ TŘÍDY
- ZÁPISOVÝ LIST - formulář naší školy - ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI OBDRŽÍ OSOBNĚ PŘI ZÁPISU DÍTĚTE
- DOPORUČENÍ PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADNY, Plzeň, Částkova 78
Telefon: 377 468 139
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
jedna z kontaktních osob pro naši školu: PhDr. Kateřina Lohrová, Ph. D.
nebo
- DOPORUČENÍ SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉHO CENTRA (dále jen SPC), Plzeň
spolupracujeme s těmito:
1. SPC, Macháčkova 43, Plzeň, telefon: 377 539 337; +420 777 354 734;
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
a
- DOPORUČENÍ OD ODBORNÉHO LÉKAŘE; nejčastěji dětského psychiatra (v případě, že se u dítěte jedná o závažné onemocnění;
příp. o ADHD a dítě je v péči pedopsychiatra)
- INFORMOVANÝ SOUHLAS - formulář naší školy - ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI OBDRŽÍ OSOBNĚ PŘI ZÁPISU DÍTĚTE
- RODNÝ LIST DÍTĚTE.
2) SPECIÁLNÍ TŘÍDY - INTERNÍ OZNAČENÍ: AUTISTICKÉ TŘÍDY - Plzeň - Bory, Skupova 15; tel. 377 429 383
TERMÍNY:
A) DNY OTEVŘENÝCH DVEŘÍ
3.2. 2025 - čas dle domluvy předem
3.3. 2025 - čas dle domluvy předem
B) ZÁPISY do 1. tříd (autistických)
2.4. a 9.4.2025 - čas dle domluvy předem
PODMÍNKY PŘIJETÍ DÍTĚTE DO SPECIÁLNÍ TŘÍDY - tzv. AUTISTICKÉ TŘÍDY
- musí se jednat o dítě s poruchou autistického spektra bez mentálního postižení
DOKLADY K PŘIJETÍ DÍTĚTE DO SPECIÁLNÍ TŘÍDY - tzv. AUTISTICKÉ TŘÍDY
- ZÁPISOVÝ LIST - formulář naší školy - ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI OBDRŽÍ OSOBNĚ PŘI ZÁPISU DÍTĚTE
- DOPORUČENÍ SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉHO CENTRA (dále jen SPC), Plzeň
spolupracujeme s těmito:
1. SPC, Macháčkova 43, Plzeň, telefon: 377 539 337; +420 777 354 734;
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
a
- DOPORUČENÍ OD ODBORNÉHO LÉKAŘE (VÝHRADNĚ OD DĚTSKÉHO PSYCHIATRA)
- INFORMOVANÝ SOUHLAS - formulář naší školy - ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI OBDRŽÍ OSOBNĚ PŘI ZÁPISU DÍTĚTE
- RODNÝ LIST DÍTĚTE.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY - NUTNÉ DOKLADY:
a) ZÁPISOVÝ LIST - formulář naší školy - ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI OBDRŽÍ OSOBNĚ PŘI ZÁPISU DÍTĚTE
b) ŽÁDOST O ODKLAD povinné školní docházky - formulář naší školy- ZÁKONNÍ ZÁSTUPCI OBDRŽÍ OSOBNĚ PŘI ZÁPISU DÍTĚTE
c) POSUDEK PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADNY nebo
POSUDEK SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉHO CENTRA
d) POSUDEK ODBORNÉHO LÉKAŘE nebo KLINICKÉHO PSYCHOLOGA.
Adresa pracoviště (mapu najdete u odkazu Zdravotní třídy): PLZEŇ - SLOVANY, Brojova 14, telefon: 374 722 228
Adresa pracoviště (mapu najdete u odkazu Autistické třídy): PLZEŇ - BORY, Skupova 15, telefon: 377 429 383
Na Vaše děti se těší týmy speciálních pedagogů, jejichž filozofií je laskavá důslednost, aby Vaše
děti byly vybaveny kvalitními znalostmi a pozitivními emocionálními zkušenostmi :-)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NAŠE ŠKOLA NABÍZÍ:
- maximálně 14 žáků v každé zdravotní třídě, maximálně 10 žáků v každé autistické třídě = důsledný individuální přístup kvalitních speciálních pedagogů ke každému žákovi
- rodinné prostředí, které děti nestresuje, ve třídách nezvoní, třídy jsou kvalitně vybavené
- VYUČUJEME V ROZSAHU UČIVA ZÁKLADNÍ ŠKOLY = žáci se po 5. nebo po 9. ročníku bezproblémově zapojují do výuky na následných zvolených školách (i víceletých gymnázií)
- žákům jsou poskytovány kvalitní informace = vysoká úspěšnost při přijímacím řízení na víceletá gymnázia a střední školy
- ve škole se žáci cítí bezpečně, zažívají pocity úspěšnosti, radost z učení
- škola má výborné pracovní vztahy se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centrum), odbornými lékaři, zřizovatelem - cílem všech je kvalitní poskytování profesionální péče Vašim dětem
- škola důsledně dbá, aby se všichni chovali slušně - každá třída má zpracované Desatero pravidel slušného chování, kterým se důsledně řídí
- přístup pedagogů je laskavý a zároveň důsledný - cílem práce celého týmu naší školy jsou žáci co nejzdravější, vybavení kvalitními znalostmi a pozitivními emocionálními zkušenostmi
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
POMOC RODIČŮM = DĚTEM:
Jak můžete pomoci svým dětem:
• Věnujte dítěti soustředěnou pozornost – při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností, dejte mu najevo zájem, trpělivě je vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.
• Vyprávějte dítěti a čtěte mu – televize či video nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.
• Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi – pěstujte tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.
• Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí, zvířat i rostlin – vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
• Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte – stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.
• Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za – výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
• Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování – příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.
• Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou – ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní, čas pravidelného ukládání k večernímu spánku zmírní každodenní stres pro děti, zákonné zástupce i pedagogy, připravujte dítě na to, co ho čeká nového v době školní docházky.
• Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi - uplatňovat základní společenská pravidla při jednání s lidmi, vyřizovat drobné vzkazy, nebát se komunikace ve známém prostředí apod.
Desatero pro rodiče[1]
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
• svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
• je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)
• zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
• zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
• postará se o své věci (udržuje v nich pořádek).
2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• zvládá odloučení od rodičů
• vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
• projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
• ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
• je si vědomé zodpovědnosti za své chování
• dodržuje dohodnutá pravidla.
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
• mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
• mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
• rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
• má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
• přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
• pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
• používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
• spolupracuje ve skupině.
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
• zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
• tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
• vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
• umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
• rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
• řadí zpravidla prvky zleva doprava
• používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák).
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
• složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
• rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
• rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
• sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
• najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
• rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
• postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
• reaguje správně na světelné a akustické signály.
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
• orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
• porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
• rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
• rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
• třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
• přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
• chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
• rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký).
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
• „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
• záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
• pamatuje si říkadla, básničky, písničky
• přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
• postupuje podle pokynů
• pracuje samostatně.
8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
• navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
• nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
• je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
• zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
• vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
• ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
• k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
• je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším).
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
• zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
• je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
• svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
• zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
• zná celou řadu písní, básní a říkadel
• zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
• vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
• hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli.
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
• vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
• zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
• ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
• má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
• přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
• má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
• chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
• zná faktory poškozující zdraví (kouření)
• uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------